Progetto Shadow – prof.ssa Nadia Laterza

Progetto Shadow - Erasmus

dal 1 Marzo 2023 al 6 Marzo 2023

Descrizione del progetto

Erasmus+ Project: “Empowering pre-primary schools collaborate with “shadows” for children with special educational needs”

Project code: 2020-1-RO01-KA201-080227

The SHADOW project aims to contribute to the development of higher quality early childhood education and care services by providing a reference framework for the collaboration between the kindergarten / pre-school teachers (with some extension for primary teachers) and “shadows” / facilitators / support teachers, namely all adults that are involved in the educational activities as support for children with special educational needs.

The SHADOW project is based on the more general principle of integrating the children with special educational needs (SEN) in mainstream schools / kindergartens: “pupils with special educational needs do not need integration: they need education (Hegarty et al., 1981). In this context, shadows appeared in education to assist the children with special educational needs: a shadow is an educational assistant (teacher or not) who works directly with a single child with special needs during his/her early school years.

Il progetto SHADOW si pone come obiettivo quello di promuovere un livello superiore di istruzione e assistenza fornendo un quadro di riferimento che favorisca la collaborazione tra insegnanti della scuola dell’infanzia e della scuola primaria e le figure “shadows” ovvero gli educatori, gli insegnanti di sostegno o semplicemente degli adulti di supporto pienamente coinvolti nelle attività educative dei bambini con bisogni educativi speciali.

Il progetto SHADOW si basa sul concetto fondamentale dell’integrazione dei bambini con bisogni educativi speciali (BES) sia nella scuola dell’infanzia sia nella scuola primaria: “ Gli alunni con bisogni educativi speciali non hanno bisogno d’integrazione: hanno bisogno di istruzione” (Hegarty et al., 1981). Nel contesto educativo, le figure shadow si preoccupano di assistere i bambini con bisogni educativi speciali: sono educatori, figure di supporto (insegnanti o meno) che lavorano a stretto contatto con un singolo alunno BES e lo accompagnano durante i suoi primi anni di scuola.